Over glasvezel

Glasvezel is een haarfijne vezel die is gemaakt van een speciaal soort glas. Het is de modernste, snelste en meest energiezuinige digitale verbinding voor internet, digitale televisie, telefonie en andere diensten zoals veiligheids- en zorgdiensten (blijf langer wonen in je eigen huis) en onderwijs.

We gebruiken steeds meer data. Van videobellen, gamen, series streamen tot online thuiswerken. Zeker in Corona-tijd hebben we gemerkt dat een goede verbinding erg belangrijk is. En in huis maken we verder nog gebruik van slimme apparaten via internet. Denk aan een alarmsysteem, thermostaat of een muziekinstallatie. Dit vergt veel van de huidige internetkabel, met een trage en onbetrouwbare verbinding als gevolg. Daarom willen we een betrouwbaar netwerk met enorm veel capaciteit. Glasvezel is hét antwoord op supersnel internet en een betrouwbare verbinding. Nu en in de toekomst. Hier vind je alle voordelen van glasvezel.

Glasvezel, kabel en ADSL of VDSL zijn allemaal vormen van breedbandinternet. Verbindingen waarmee je toegang hebt tot het internet, telefonie en televisie. ADSL (of VDSL) en kabel zijn de ‘oude bekenden’ en versturen data met elektriciteit via een koperdraad. Glasvezel is de modernste, snelste en meest energiezuinige vorm voor breedbandinternet. Data worden via haarfijne kabels met laserlicht verzonden. Dat levert supersnel internet op en het kan als enige voldoen aan wat wij vragen van het internet.

Met glasvezel is het mogelijk om informatie te versturen met de snelheid van het licht op een betrouwbare en veilige manier. Gamen, streamen, thuiswerken, beeldbellen, uploaden, downloaden: met glasvezel heb je altijd voldoende bandbreedte zodat er geen vertragingen of haperingen zijn. Ook kun je tegen een aantrekkelijk tarief bellen en (digitaal) tv kijken, waardoor andere abonnementen overbodig worden.

De tarieven voor glasvezel zijn vergelijkbaar met de tarieven van providers die ‘oude’ vormen van breedbandinternet leveren. Het grote voordeel van glasvezel is de snelheid, capaciteit en energieduurzaamheid.

Ja! Lichtpulsen via glasvezel kosten géén energie (behalve de lichtpuls zelf) en transporteert moeiteloos naar de andere kant van de wereld. Daarnaast is glasvezel milieuvriendelijk vanwege het feit dat er geen (giftige) metalen in de grond gaan.

Ja! Data leggen via licht in de glasvezel tientallen kilometers af zonder dat het versterkt hoeft te worden en de kwaliteit gewaarborgd blijft. Ook is het ongevoelig voor storingen en zeer goed beveiligd. Daardoor kan het goed worden gebruikt voor het verzenden van gevoelige gegevens, zoals dat bijvoorbeeld nodig is bij zorgdiensten op afstand.

Glasvezel biedt veel mogelijkheden slimme ondersteuning thuis. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Slimme apparaten, die in verbinding staan met de thuiszorg, andere instanties of familie, kunnen een oogje in het zeil houden. Een verpleegkundige informeert jou bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV over jouw medicatie. Omdat de verpleegkundige je ziet, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Deze toepassingen vragen veel capaciteit (ook wel bandbreedte genoemd). Glasvezel biedt deze capaciteit, nu en in de toekomst en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de waarde van jouw woning. Een fijne gedachte als je jouw woning in de toekomst wilt verkopen.

Glasvezel Helmond

Gemeente Helmond is initiatiefnemer. Het glasvezelnetwerk is aangelegd in samenwerking met e-Quest. Hiervoor is de organisatie Glasvezel Helmond B.V opgericht. De gemeente ziet glasvezel als een nutsvoorziening zoals bijvoorbeeld riolering. Via glasvezel kun je snel en stabiel internet krijgen.

Vraagbundeling

We leggen wijk voor wijk glasvezel aan. Als jouw wijk aan de beurt is, starten we met een vraagbundeling. We kijken dan of er genoeg mensen glasvezel willen. Meld je jezelf tijdens de vraagbundeling aan, dan krijg je een gratis aansluiting. Als er voldoende aanmeldingen zijn (minimaal 25%) wordt de glasvezel aangelegd.

De aanleg van glasvezel is erg duur. Daarom is het nodig dat minimaal 25% van de woningen en bedrijven een glasvezelaansluiting neemt. Op deze manier staan er inkomsten tegenover de hoge aanlegkosten. Als de 25% niet gehaald wordt, wordt er vooralsnog geen glasvezel aangelegd. Je aanmelding vervalt en het kost je dan niets.

Als je je niet aanmeldt tijdens de vraagbundeling, dan krijg je geen aansluiting in je woning. Glasvezel komt dan op een rol tegen de erfgrens te liggen. Klaar om aangesloten te worden als je dit wilt. Omdat er extra werk gedaan moet worden voor zo’n na-aansluiting, betaal je wel eenmalig voor de aansluitkosten. Dus meld je tijdens de glasvezelcampagne aan om jezelf kosten te besparen en de kans te vergroten dat het minimale percentage wordt gehaald!

Nee, je kiest zelf of je wilt meedoen. Het grote voordeel van instappen tijdens de vraagbundeling is dat je de aansluitkosten (ter waarde van minimaal 198 euro) niet hoeft te betalen.

Aanmelden en overstappen

Je meld je aan voor glasvezel door een abonnement af te sluiten bij één van onze providers. Onze website biedt een keuzehulp, maar je kunt ook direct contact opnemen met onze providers Breedband Helmond, FiberNL, Freedom Internet, TriNed of PLINQ. Ook kunnen we met onafhankelijke adviseurs helpen bij het maken van een keuze. Dat kan telefonisch, in onze glasvezelwinkel of thuis aan de deur.

Bij alle providers heb je de mogelijkheid jouw vaste telefoonnummer te behouden. Geef dit door bij jouw aanmelding.

  • Als je een onafhankelijk e-mailadres gebruikt (bijvoorbeeld @gmail.com of @hotmail.com) dan kun je dit probleemloos blijven gebruiken.
  • Gebruik je een e-mailadres dat verbonden is aan jouw internet abonnement (bijv. @ziggo.nl, @upcmail.nl of @kpn.com)? Dan vervalt dit op het moment dat je overstapt naar een andere provider.

Als je tijdens de glasvezelcampagne aanmeldt, dan heb je nog enkele maanden voordat je de overstap maakt. Deze tijd kun je gebruiken om alvast een onafhankelijk e-mailadres aan te maken en jouw contacten te informeren. Op die manier blijf je bereikbaar en ben je voortaan vrij om van provider te wisselen. Meer informatie.

Huur je van een woningbouwvereniging? Alle woningbouwverenigingen in Helmond steunen de aanleg van glasvezel. Als bewoner moet je echter zelf een abonnement afsluiten bij een provider van je keuze. Daarvoor is geen toestemming van de woningbouwvereniging nodig. Huur je van een particulier? Dan adviseren wij je om aan de verhuurder toestemming te vragen.

Ja dat kan. Met je provider maak je afspraken over de ingangsdatum van je nieuwe abonnement. Zo is er geen overlap of gat tussen het eindigen van het oude abonnement en het ingaan van jouw nieuwe glasvezelabonnement.

Breedband Helmond, Freedom Internet, TriNed en PLINQ bieden een volledige overstaphulp aan zodat je nergens naar om hoeft te kijken. Zij regelen de overstap, inclusief het opzeggen van je huidige abonnement.

Dat hangt ervan af. De gemeente en e-Quest leggen samen een open glasvezelnetwerk aan. Dat betekent dat de bestaande netwerken van e-Quest in Brouwhuis, Rijpelberg en Stiphout automatisch zijn overgegaan op het open glasvezelnetwerk. In Brandevoort en in sommige nieuwere wijken in Helmond ligt er glasvezel van KPN. We bekijken nog de mogelijkheden voor ons netwerk in deze wijken.

Een standaard-aansluiting kost 198 euro. In sommige gevallen kan van deze prijs worden afgeweken. Kijk hier voor meer informatie. Daarnaast sluit je een internet-abonnement af bij één van onze providers. Dit kun je aanvullen met TV en telefonie. Bekijk hier de prijzen en mogelijkheden.

Glasvezelaansluiting

Nee, dat kan niet. Om een glasvezelaansluiting te krijgen, moet je minimaal een internet abonnement bij een provider afsluiten. Je kunt dit eventueel nog uitbreiden met televisie en telefonie.

Nee, dat kan niet. Aanvullende diensten, zoals zorg-op-afstand, kun je alleen maar afnemen als je een actief abonnement op internet / televisie / telefoon via glasvezel hebt.

Nee, je kunt volledig overstappen op glasvezel en je hebt geen kabel (bijv. Ziggo/UPC) of xDSL (bijv. KPN,Telfort, Xs4all) meer nodig.

In de meeste gevallen komt de glasvezel binnen waar ook Ziggo en KPN binnenkomen. Dit is meestal de meterkast of de woonkamer. Je ontvangt een bericht van de aannemer als hij langskomt voor een schouwing en/of de aanleg.

Diensten

Je kunt kiezen uit verschillende providers. Dit zijn allemaal betrouwbare aanbieders met ervaring op glasvezel. De pakketten zijn verschillend maar allemaal bieden ze snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. De keuzehulp op deze website helpt je bij het vinden van een geschikt abonnement. Je sluit jouw abonnement uiteindelijk rechtstreeks bij de door jou gekozen provider af.

Via een afgeschermd kanaal met gegarandeerde bandbreedte is het mogelijk om naast jouw abonnement voor internet aanvullende diensten af te nemen. De apparatuur hiervoor staat via het glasvezelmodem direct in verbinding met het netwerk van de dienstaanbieder. Jouw gegevens worden dus niet over het internet verstuurd. Wel zo veilig en wel zo betrouwbaar.

Via het glasvezelnetwerk van Helmond zijn er diensten voor zorg-op-afstand, mantelzorg, huisbeveiliging en brandbeveiliging beschikbaar. Glasvezel Helmond werkt hierbij samen met Mextal en Akkedeer, twee bedrijven uit de regio. De zorgdiensten die beschikbaar zijn heten: Veilig gevoel thuis, Leefsamen en Altijd Thuis. Meer informatie.

Het glasvezelnetwerk van Helmond is een open netwerk. Alle providers zijn welkom, als ze tenminste voldoen aan onze kwaliteitseisen. Als een provider niet beschikbaar is, is dit de keuze van de provider zelf.

Het is bijna altijd mogelijk om je alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmcentrale om dit na te vragen.

Aanleg

Tijdens de aanleg kun je contact opnemen met de aannemer die in jouw wijk actief is. Doe de postcodecheck en je gaat naar de pagina met specifieke informatie voor jouw wijk.

Via de postcodecheck kun je zien wat de glasvezelstatus is van je wijk. Hier vind je ook contactgegevens voor meer informatie.

Of de aanleg van glasvezel mogelijk is en wat de eventuele kosten zijn hangt af van de locatie waar je woont. Neem telefonisch contact met ons op voor meer informatie: 0492-218 920.

Nee, op voorhand kunnen wij niet aangeven of je direct glasvezel krijgt. Dit hangt af van de afspraken die met de verhuurder of VVE gemaakt kunnen worden. Die bepaalt, samen met de aannemer, of en hoe de glasvezel het gebouw binnen komt en waar het glasvezelmodem in de woning gemonteerd kan worden. Als de glasvezel niet binnen ligt, dan ligt de kabel meestal onder de grond tegen de gevel van de hoogbouw om eventueel later aan te sluiten.

In sommige gevallen gaat de glasvezel in elke woning naar boven. Ook als je geen abonnement op glasvezel hebt komt er dan een aansluiting in je  woning. Alleen dan kunnen je medebewoners gebruik gaan maken van glasvezel. Het is dus belangrijk dat je hieraan meewerkt. Voor jou zijn hier geen kosten aan verbonden en deze aansluiting is niet actief.

Staat je nieuwbouwwoning in een wijk waar nog geen glasvezel ligt? Dan zullen wij voorbereidende werkzaamheden treffen voor de aansluiting van de glasvezel. De glasvezel kan echter pas in gebruik genomen worden op het moment dat het netwerk in je wijk is aangelegd. Staat je nieuwbouwwoning in een wijk waar al wel een netwerk van Glasvezel Helmond ligt? Via de gemeente staan wij in contact met projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen. Onze doelstelling is om nieuwe woningen direct te voorzien van glasvezel of anders de aansluiting kort na de oplevering mogelijk te maken.

Storingen

Je kunt een storing melden bij je provider. In de meeste gevallen kan je provider de storing oplossen. Is dit niet het geval dan schakelt de provider ons in.

Dit mag je melden bij je provider. Zij lichten ons vervolgens in over de schade. Wij nemen contact met je op om te komen kijken. Laat het gat open, eventueel met een plank eroverheen. De herstelkosten zijn voor eigen rekening.

Dit mag je melden bij de provider. De provider schakelt met ons zodat de schade hersteld kan worden.

Is glasvezel al beschikbaar in jouw wijk?