10 meest gestelde vragen

Bericht: 10 meest gestelde vragen

De aanleg van glasvezel is een enorm project met veel stappen. We hebben de 10 meest gestelde vragen voor je op een rij gezet. Staat je vraag er niet bij? Kijk dan hier voor een uitgebreid overzicht.

1. Waarom zou ik voor glasvezel kiezen?

We gebruiken steeds meer data. Van videobellen, gamen, series streamen tot online thuiswerken. Zeker in Corona-tijd hebben we gemerkt dat een goede verbinding erg belangrijk is. En in huis maken we verder nog gebruik van slimme apparaten via internet. Denk aan een alarmsysteem, thermostaat of een muziekinstallatie. Dit vergt veel van de huidige internetkabel, met een trage en onbetrouwbare verbinding als gevolg. Daarom willen we een betrouwbaar netwerk met enorm veel capaciteit. Glasvezel is hét antwoord op supersnel internet en een betrouwbare verbinding. Nu en in de toekomst. Hier vind je alle voordelen van glasvezel.

2. Hoe meld ik me aan?

Je meld je aan voor glasvezel door een abonnement af te sluiten bij één van onze providers. Onze website biedt een keuzehulp, maar je kunt ook direct contact opnemen met onze providers Breedband Helmond, Fiber, TriNed, Plinq of Freedom Internet. Ook kunnen we met onafhankelijke adviseurs helpen bij het maken van een keuze. Kom langs in onze Glasvezelwinkel (geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur) of je belt of mailt ons.

3. Mijn huidige abonnement loopt nog. Kan ik overstappen op glasvezel?

Ja dat kan. Met je provider maak je afspraken over de ingangsdatum van je nieuwe abonnement. Zo is er geen overlap of gat tussen het eindigen van het oude abonnement en het ingaan van jouw nieuwe glasvezelabonnement.

4. Ik woon in een huurwoning. Kan ik ook glasvezel krijgen?

Huur je van een woningbouwvereniging? Alle woningbouwverenigingen in Helmond steunen de aanleg van glasvezel. Als bewoner moet je echter zelf een abonnement afsluiten bij een provider van je keuze. Daarvoor is geen toestemming van de woningbouwvereniging nodig. Huur je van een particulier? Dan adviseren wij je om aan de verhuurder toestemming te vragen.

5. Waar komt de glasvezel mijn woning in?

In de meeste gevallen komt de glasvezel binnen bij de meterkast. De locatie bepaal je samen met de aannemer. Je ontvangt een bericht van de aannemer als hij hiervoor langs komt.

6. Uit welke providers voor internet / televisie / telefonie kan ik kiezen?

Je kunt kiezen uit vijf providers. Dit zijn allemaal betrouwbare aanbieders met ervaring op glasvezel. De pakketten zijn verschillend maar allemaal bieden ze snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. De keuzehulp op onze website helpt je bij het vinden van een geschikt abonnement. Je sluit jouw abonnement uiteindelijk rechtstreeks bij de door jou gekozen provider af.

7. Wanneer wordt bij mij glasvezel aangelegd?

Via de postcodecheck kun je zien wat de glasvezelstatus is van je wijk.

8. Ik ben al ouder en gebruik geen internet. Welke voordelen heeft glasvezel voor mij?

Glasvezel biedt veel mogelijkheden slimme ondersteuning thuis. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Slimme apparaten, die in verbinding staan met de thuiszorg, andere instanties of familie, kunnen een oogje in het zeil houden. Een verpleegkundige informeert jou bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV over jouw medicatie. Omdat de verpleegkundige je ziet, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Deze toepassingen vragen veel capaciteit (ook wel bandbreedte genoemd). Glasvezel biedt deze capaciteit, nu en in de toekomst en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de waarde van jouw woning. Een fijne gedachte als je jouw woning in de toekomst wilt verkopen.

9. Hoe werkt de overstapservice?

Breedband Helmond, Freedom Internet, TriNed en Plinq bieden een volledige overstaphulp aan zodat je nergens naar om hoeft te kijken. Zij regelen de overstap, inclusief het opzeggen van je huidige abonnement.

10. Ik woon in een hoogbouw, ik heb geen abonnement op glasvezel en toch wordt mij gevraagd mijn deur open te doen voor een aansluiting. Hoe zit dat?

In sommige gevallen gaat de glasvezel via de meterkast in elke woning naar boven. Ook als je geen abonnement op glasvezel hebt komt er dan een aansluiting in je  woning. Alleen dan kunnen je medebewoners gebruik gaan maken van glasvezel. Het is dus belangrijk dat je hieraan meewerkt. Voor jou zijn hier geen kosten aan verbonden en deze aansluiting is niet actief.